Illustratie: Linda Eijlers van LinVisual

“Stop right there. I gotta know right now. Before we go any further……” Paradise by the dashboard light- Meat Loaf

 

Een Engels tv-programma kopiëren gebeurt vaker. Ditmaal verhuizen we het programma First Dates naar de Nederlandse ether. Dat je een concept niet altijd kunt uitrollen in een nieuw jasje blijkt. De Nederlandse versie haalt het m.i. niet bij het origineel. In een restaurant ontmoeten mensen elkaar. Er is geprobeerd te selecteren naar de wensen van de deelnemers. En dan is het zo ver…..de First Date gaet oan! Uit de reacties blijkt dat het een spannende ervaring is. Waar het bij de ene tafel vlot loopt, hapert het aan de andere. In een andere setting komen beiden na afloop samen om te zien of er een klik is om tot een Second Date te komen. Soms wel, soms niet.
De voorstemmers maken de afspraak voor een tweede samenkomst. Mooi zult u denken. Niets is wat het lijkt. Uit een terugblik blijkt dat het er vaak niet van komt om weer af te spreken. In hoeverre is er een overeenkomst met de introductie van nieuwe medewerkers? In een module van een HR-opleiding komt de term Onboarding voorbij. Een zoektocht op internet laat zien dat Onboarding- introductie, ontvangst en inwerken van nieuwe medewerkers- niet altijd succesvol verloopt. Als dit het geval is, kan dit leiden tot een scheiding van de twee daters op de Werkvloer met alle gevolgen van dien.

Waar kunnen we aan denken?

– 86% Van uw nieuwe medewerkers overweegt in het eerste 1/2 jaar te blijven of te vertrekken.
– 35 % Van uw nieuwe medewerkers verlaat de onderneming binnen 2 jaar.
– Met een jaarlijks verloop van 10-15% heeft u na 3-5 jaar de helft van uw medewerkers moeten vervangen. Wat zijn de gevolgen voor de afdeling?
– De kosten van vervanging van de vertrekker zijn gemiddeld een bruto jaarsalaris. Een vertrekkende medewerker kan aardig in de papieren lopen.
– Voordat een vervanger volledig productief is, bent u een jaar verder. Een effectief ontvangstprogramma geeft de medewerker het gevoel dat deze zijn rol binnen de sneller onderneming kan oppikken en er echt bij hoort.
Wat is er nodig om de medewerker zich vanaf dag 1 thuis te laten voelen?
Het is belangrijk dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt. Dit kan door een geplande ontvangst waar er tijd is voor een echte kennismaking en de zaken die verder nodig zijn klaarliggen. Ook het aanwijzen van een buddy die de nieuwkomer wegwijs maakt, kan helpen. Een bijzonder ritueel binnen de Onboarding komt naar voren in een artikel van het AD. Een Rotterdams techbedrijf  hanteert het pay to quit-systeem. De keuze tussen de baan en het geld is het laatste onderdeel van de wervingsperiode bij het bedrijf. Wie de selectieprocedure is doorgekomen, ondergaat een inspannende en inspirerende week Onboarding op het hoofdkantoor in Rotterdam. En dan aan het einde van de introductie de 1000 dollar-vraag: het geld of de functie?
Zo hoopt het bedrijf supergemotiveerde medewerkers aan zich te binden. Het fenomeen is overgewaaid uit de V.S. waar Amazon dezelfde vraag stelt voor een bedrag van 5000 dollar.

“Let me sleep on it. I”ll give you an answer in the morning.”